neděle 26. června 2016

303 STRÁNEK S KUNDEROU A JEHO ŽERTEM

Nějak jsem se teď zasekla v české literatuře a ani trošičku se mi nechce ji opouštět. Tentokrát jsem se pustila do mýho milovanýho Kundery. A dopadlo to tak, že mám chuť si ji přečíst hned ještě jednou.



Ludvík žije svůj život zlobou. Jako studenta jej vyhodili z vysoké školy, musel jít na vojnu mezi takzvané černé a ještě poté nějakou dobu pracovat v dolech. Ani po dlouhé době nedokázal odpustit. Když se náhodou setkal se ženou Zemánka, muže, který se na jeho osudu podílel, chytil se příležitosti a rozhodl se pomstít. Jenže jak to tak občas v životě bývá, nevyšlo to úplně podle Ludvíkových představ.

Kundera nám dává nahlédnout do komunistického Československa. A opět dobu líčí skrze své postavy. Líbí se mi, jakým způsobem dokáže vylíčit atmosféru určitého období, aniž by ji jakkoliv popisoval. Využívá pouze osudů, myšlenek a názorů svých hlavních i vedlejších hrdinů. Je to také jeden z důvodů, proč ho mám jako spisovatele tolik ráda. Jak už jsem, myslím, určitě i několikrát psala, rozsáhlé popisy si v knihách příliš neužívám. Nějak se pak do celé situace nedokážu vcítit. Tohle bylo něco úplně jiného, vlastně jsem si celou dobu připadala jako zpátky v čase, a to i přesto, že patřím do generace, která tohle období nezažila.

Kunderovy knihy jsou pro mě ale obrovský oříšek na recenze. Líbí se mi totiž tak moc, že ze sebe častokrát nedokážu vypravit víc než bylo to boží, bylo to báječný, asi si to přečtu hned znovu. Stejně tak ve mě dokáží vyvolat pocity, které jsou velmi těžko zachytitelné na papír. 

Jsem ale neskutečně ráda za to, že jsem Žert sehnala právě v antikvariátu. A teď nejde tolik o cenu (i když ta byla taky opravdu parádní!), ale o zpracování obálky. Za mě je mnohem hezčí, než ty současné od Atlantisu. Především kniha krásně podtrhovala celé mé čtení, stránky byly už zažloutlé a z každičkého kusu papíru jsem nasávala vůni starých knih, kterou tolik miluju. 

Přemýšlím, jestli jsem vás nalákala víc na Kunderu, nebo nákup v antikvariátu. Ale kdyby se mi povedlo obojí, můžu dál šťastně žít, jelikož jedno i to druhé je báječný. Sice mě mrzí, že jsem se o knize nedokázala víc rozepsat, ale popravdě, jediné, co o ní potřebujete vědět, je: přečtěte si to! Nebudou to zbytečné chvíle. Naopak, možná budete překvapeni tím, kolik vám toho dokáží dát na oplátku.

A já se asi vydám do města, shánět další Kunderovy knihy.

Autor: Milan Kundera
Název: Žert
Vydal: Československý spisovatel
Rok vydání: 1969


1 komentář:

  1. Ta obálka je úžasná! S tím jednoznačně souhlas :) A i kniha se mi moc líbila, i když už je to pěkných pár let, co jsem ji četla :)

    OdpovědětVymazat