pátek 10. června 2016

PŘÍBĚH O PÁTRÁNÍ PO ELIZABETH I PO VLASTNÍCH VZPOMÍNKÁCH

Kniha Kam se poděla Elizabeth se kolem mě stále vynořovala na sociálních sítích. Měla zajímavý obal a nalákal mě i její obsah, proto jsem se také nakonec rozhodla do ní pustit.



Příběh vypráví o zapomnětlivé dámě Maud, která pohřešuje svou kamarádku Elizabeth. V paměti nedokáže udržet ani místo, kde se právě nachází, ani co před chvílí jedla. To, že se Elizabeth ztratila, se dozvídá z poznámek, které nosí po kapsách svého kardiganu. Její pátrání po ní se prolíná se vzpomínkami na dětství, kdy její rodina utrpěla velkou ztrátu, když se zničehonic ztratila její straší sestra Sukey. Měl v jejím zmizení prsty zvláštní podnájemník Douglas? Nebo její manžel? A nebo se prostě jen rozhodla začít svůj život někde jinde a nikomu o tom neřekla? A kde je vlastně Elizabeth?

Dřív mě velice lákaly knihy z edice Světový bestseller. I když se mi nikdy tolik nezamlouvala ta zlatá kolečka, která mi kazila krásné obálky, věřila jsem, že něco s takovýmto označením prostě musí být velká bomba. Jenže toto nadšení postupně opadává, jelikož vždy nabydu velkých očekávání na fantastický příběh, a většinou skončím zklamaná. Především proto, že mnohem raději tyto knižní zázraky objevuji sama, ale také samozřejmě očekávám až příliš. A abych byla upřímná, stejně tak tomu bylo i tentokrát. Ale začínat se má přece pozitivně.

Nápad napsat něco takového to byl rozhodně skvělý. Nejvíce jsem na knize ocenila jejího vypravěče. S tím kolik toho už bylo vydáno a ještě stále se vydává, je opravdu těžké přijít s originálním hrdinou. Vrhnout se do postavy, která se ztrácí ve svých vlastních myšlenkách a postupně přichází o svou paměť, ale zároveň vede celé vyprávění a odhaluje záhadu, byl rozhodně zajímavý nápad. Zezačátku jsem z toho měla trochu obavy, ale autorka si s tím opravdu dobře poradila. Na rozdíl od Maud se ve vyprávění neztratíte a ještě k tomu je to psáno tak neskutečně poutavě, že ji zhltnete co nejdřív vám to volný čas umožní. Velmi mě bavilo snažit se spolu s Maud přicházet na to, co se vlastně stalo, navíc to celé doprovázela taková příjemně tajemná atmosféra. 

Musím se ale, i když nerada, dostat i k negativním stránkám. A tím největším zklamáním byl rozhodně konec. Pro mě jsou u knih konce snad tou nejdůležitější částí, protože právě ty mě donutí vrýt si knihu hluboko do paměti, nebo naopak na ni velmi rychle zapomenout. Některým se dají odpustit, ale zrovna tentokrát jsem se vlastně na konec samotný těšila ze všeho nejvíc. Celý děj byl také poměrně dost předvídatelný, ale je možné, že to byl právě autorčin záměr.

Rozhodně nemůžu říct, že to byla špatná kniha. Strávila jsem nad ní pár fajn dní a rozhodně nelituju, že jsem se do ní pustila. Bohužel ale žádný hlubší pocit nezanechala. Rozhodně bych ji ale doporučila lidem, kteří rádi postupně odkrývají pravdu a s napětím očekávájí, co se bude dít na další stránce.

Autor: Emma Healeyová 
Název: Kam se poděla Elizabeth
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2016
Překlad: Šárka Kadlecová

Za recenzní výtisk děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy 

Žádné komentáře:

Okomentovat