neděle 1. května 2016

TAM, KDE BYLA BRITT-MARIE

Muž jménem Ove byl skvělý,Babička pozdravuje a omlouvá se snad ještě lepší. A proto když jsem se dozvěděla o další vycházející knize z pera Backmana Tady byla Britt-Marie, byla to už tak nějak jasná volba. 




S Britt-Marie jsem měli tu čest se seznámit již v předešlé knize. Nikdo ji nenazval jinak nez hašteřivou babiznou a dokonce i mě lezla skoro celou dobu na nervy. Teď už se s ní setkáváme jako s hlavní hrdinkou knihy a můžeme hlouběji nahlédnout jak do jejího současného života, tak do její minulosti. Okolnostmi je nucena najít si práci, což ji přivede do malé, finanční krizí postihnuté, vesničky jménem Borg. Čím je ale toto místo protkané je láska k fotbalu. Mimo jiné se v knize dozvíte jak správně třídit příbory, poznávat člověka podle toho, jakému fandí fotbalovému týmu a že dobře umytými okny jde vidět svět. Je to příběh plný druhých šancí a o tom, že jedlá soda nezabere vždy úplně na všechno.

I do třetice se to Backmanovi povedlo. Na jeho knihách se mi zatím líbilo nejvíce to, že v každé najdete něco trochu jiného a přece toho mají spoustu společného. Do srdce mi dokázaly proniknout zatím všechny jeho hlavní postavy. Dokázal je stvořit tak, že se mi tam někde uhnízdily a zůstaly až do konce, možná ještě o chvilku dýl. A to je pro mě jedna z nejdůležitějších věcí u knih, protože pokud mi sedne hlavní postava, hltám už příběh až dokonce.

Řekla bych, že tu můžeme najít spoustu klišé, ale stejně tak musím i říct, že se mi to líbí. Protože Backman umí z obyčejného klišé udělat krásný příběh a ukrývat malé pravdy o životě do osudů svých postav. Když nad tím tak přemýšlím, tak narozdíl od předešlých dvou, tentokrát mě dostal tím vším okolo, tím, než příběhem samotným. Zezačátku jsem se upřímně trochu děsila, že to bude tak trochu o ničem a mírně předvídatelné. Předvídatelné to opravdu sem tam bylo, ale vzhledem k tomu, že knihu až po okraj naplnil právě život samotný, nestihla jsem se ani na minutu nudit. 

Existuje snad nějaká kniha, která pochází ze severu a není dobrá? Protože já zatím na žádnou nenarazila. Jsem strašně ráda, že jsem mohla být tam, kde byla Britt-Marie, stejně tak také vím, že pokud Backman přijde i s knihou číslo čtyři, s radostí se do ní pustím. 

Autor: Fredrick Backman 
Název: Tady byla Britt-Marie
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Překlad: Helena Matochová

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host, za jeho zprostředkování knihkupectví Barvič a Novotný. 

Žádné komentáře:

Okomentovat