pátek 13. května 2016

KNIŽNÍ PŘÍSPĚVEK K MÝM DĚJINÁM RADOSTI

Radka Denemarková patří, alespoň podle mě, k nejlepším autorům české literatury. A její kniha, Příspěvek k dějinám radosti, tento fakt akorát potvrzuje.



Ze začátku, když policie dostane na starost případ oběšeného postaršího pána, se na vás kniha tváří jako začínající detektivní příběh. Policista nevěří, že to byla sebevražda, proto se do případu pouští hlouběji na vlastní pěst. A když narazí na oranžový dům pod Petřínem, začínají se postupně slívat dvě dějové linie. Z jednoho proudu Policista, jeho románek s Vdovou po zesnulém a pročítání spisů v domě. Z druhého nahlížíme na tři, vlastně čtyři, dámy, které, jak brzy vytušíte, nejsou úplně obyčejné. Žijí svůj život honem za spravedlností. A celé vyprávění, od začátku až do konce, doprovázejí v hlavní roli vlaštovky.


Obě příběhové linie jsou si k sobě vlastně protiklady. Jedna vystihuje lásku a milování jako její projev. Druhá zase surovost, jednostrannost, znásilnění. V knize je zpracované opravdu silné, hutné téma, které vám bude postupně dopadat na hřbet. A vůbec vám to neusnadní ani styl, jakým je kniha napsána. Ale to je dobře. Denemarkovou jsem si oblíbila především kvůli jejímu pohrávání si s naším jazykem. Nevyužívá ho jen jako prostředek ke sdělování příběhu, ale dokáže jím bravurně podtrhovat celou atmosféru. 

Svůj význam si v příběhu nese také jedno konkrétní slůvko. Jen. Skoro nenápadná tři písmena, která ale mají svou roli. 

Nic z toho, co jsem zatím od Radky Denemarkové četla, nebylo lehké čtení. Pokaždé jsem prožívala něco velmi silného, ukrytého mezi řádky, co se ve někde ve mě usadilo a sídlilo tam ještě delší čas po dočtení. Stejně tak vždy musím číst s tužkou v ruce, jelikož její knihy obsahují pokaždé dost myšlenek, které mi dokáží svou pravdivostí vyrazit dech. 

Psaní Denemarkové určitě není pro každého. Ale když se do ní pustíte, nechá vás to prožít celou vaší bytostí, za to se můžu zaručit. Neobohatí vás pouze příběhem, který vám na pár hodin či dnů vpustí do života, ale nechá vás prožít úžasné okamžiky, při kterých já nesmím zapomínat dýchat.Možná si říkáte, že už to s tou chválou trochu přeháním. Já si ale myslím, že je zasloužená. Pro mě byla tato kniha, i přes její tíživý námět, rozhodně dalším příspěvkem k mým dějinám radosti. Především té knižní.

Autor: Radka Denemarková 
Název: Příspěvek k dějinám radosti
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2014

Žádné komentáře:

Okomentovat