středa 27. července 2016

ROWLINOVÁ V DETEKTIVNÍM PŘEVLEKU

Harry Potter je už od dětství jedna z mých největších knižních lásek. Fakt, že Rowlingová napsala pod pseudonymem také detektivky, vím už poměrně dlouho, ale znáte to, díky sedmi knihám o brýlatém čaroději s jizvou na čele jsem měla poměrně dost velká očekávání. Zvědavost mě ale přemohla a přece jen jsem se pustila do prvního dílu s názvem Volání kukačky.




Cormoran Strike provozuje svou soukromou detektivní kancelář. Nedávno se stala tragická nehoda, slavná modelka Lulu Landryová spadla z balkonu svého bytu. Policie vše řádně prošetřila a případ uzavřela jako sebevraždu. Jen její bratr John se s tímto závěrem nemůže smířit, proto vyhledá Cormorana a nabídne mu peníze za pomoc. Tou dobou ke Cormoranovi nastupuje jeho budoucí asistentka Robin, která mu s celým případem pomáhá. 

Opravdu, opravdu jsem se snažila najít na knize co nejvíc kladů, o kterých bych mohla psát. Už jen proto, že nerada někoho odrazuju od čtení. Bohužel se mi to moc nedařilo. Největším zklamáním pro mě bylo rozřešení celého případu. Už od začátku jsem měla v mysli určitou osobu, kterou jsem považovala za vraha. Jenže takhle je to u mě pořád, někdo se mi zdá jako ideální vrah, ale autor mě nakonec stejně dostane. To se tentokrát bohužel nestalo, opravdu jsem čekala trochu toho překvapení (a to já opravdu nejsem žádný génius na řešení případů). Také mi tam chyběl alespoň nějaký zvrat. Přišlo mi, že od začátku do konce děj pokračoval plynule bez jakýchkoliv překážek ve vyšetřování, což je, alespoň pro mě, celkem nepravděpodobné. Je dost možné, že jsem zhýčkaná ze severských detektivek, kdy napětím nevydržím ani sedět, takže třeba jen nejsem vhodná osoba k posuzování. 

Když jsem se v jakémkoliv příběhu sžívala s nějakou postavou, vždy mi zatím všechny situace, do kterých se dostávala, absolutně seděly. Cokoliv co postavy řekly, udělaly, do sebe prostě kompletně zapadalo. U Cormorana Strika mi přišlo, jako by ho občas popisovali dva různí lidé a každý z nich o něm měl trošku jinou představu. V některé recenzi jsem si přečetla, že vykreslení všech postav zde bylo černobílé. A musím souhlasit, Rowlingová alias Galbraith nepřišla s ničím novým, byly to takové tuctové postavy, u kterých se většinou dal předvídat další krok.

Samozřejmě nebyla kniha jen špatná. Velké plus má rozhodně za čtivost, zhltla jsem ji během dvou dnů i přesto, že má skoro 500 stran. Pomáhaly k tomu určitě i kratičké kapitoly, které vás nutí přečíst ještě další a ještě další, až si uvědomíte, že je dávno po půlnoci a už ji prostě musíte dočíst. Určitě tu nechci nikoho od čtení Kukačky odrazovat. Rozhodně bych ji doporučila těm, co hledají nějaké lehčí čtení na léto k povalování u bazénu nebo slunění na zahradě. 

Autor: Robert Galbraith 
Název: Volání kukačky
Nakladatelství: Plus
Rok vydání: 2014
Překlad: Ladislav Šenkyřík

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Plus, za jeho zprostředkování knihkupectví Barvič a Novotný. 



4 komentáře:

  1. Nedávno jsem dočetla Hedvábníka. Lákalo mě prostředí, v němž se děj detektivky odehrával, ale byla jsem zklamaná. Zbytečně to protahuje, zahlcuje čtenáře spoustou nepodstatných detailů. Neříkám, že je to špatně napsané, to v žádném případě. Rowlingová psát umí, ale další knihy od ní už číst nebudu. Život je krátký, můj seznam knih, které si chci přečíst, je dlouhý, tak žádné zdržování :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uplně přesně s tebou souhlasím! Hlavně s poslední větou teda :)

      Vymazat
    2. Letos jsem konečně začala odkládat knihy, které mě nezaujmou. Já tragédka jsem je dřív dočítala!!! Takže s tím je konec :D Hedvábníka jsem dočetla jen proto, že jsem ho měla ve čtečce a seděla dlouho ve vlaku. Ale už to dělat nebudu!

      Vymazat
  2. Jo, je fakt, že Rowlingová na to jde docela pomalu - spousta rozhovorů, vyšetřování trvá dlouho... ale musím říct, že i tak mě ty její detektivky prostě baví :) Já mám tenhle konverzační styl vyšetřování totiž fakt ráda, trochu mi to připomíná Christie (i když ta k němu potřebovala pětinu stránek). A vraha jsem tedy u prvního dílu fakt netušila! No, nic nesedne každému :)

    OdpovědětVymazat