čtvrtek 31. března 2016

JEDNA PRAŠTĚNÁ BABIČKA A PŘÍBĚH, KTERÝ VÁS DOSTANE

Dlouho se mi nestalo, že bych začínala s recenzí hned po dočtení posledních slov příběhu. Avšak po dočtení Backmanovy knihy Babička pozdravuje a omlouvá se jsem plná plná dojmů, které jsem ze sebe potřebovala nějak vypsat. 




Else je osm let. Na svůj věk je velmi chytrá, vše si hledá na wikipedii, miluje Harryho Pottera, komiksy a především svoji babičku, která je poněkud výstřední a hlavně pořádně praštěná. Jenže kvůli odlišnosti od ostatních dětí svého věku to nemá Elsa ve škole úplně jednoduché. Avšak když se vrací domů, bere ji babička do pohádkové říše Předusnutím, což je jejich smyšlená pohádková říše, která, jak se dozvíte, je nakonec velmi úzce spjata s reálným světem. To by ale nebyla babička, kdyby Else nepřichystala pořádné dobrodružství i v reálném světě. A kolik toho mohou změnit dopisy, ve kterých babička vždy někoho pozdravuje a omlouvá se.

Příběh to byl nádherný od začátku do konce. Mně se líbil dokonce mnohem víc než Muž jménem Ove (kterého ale také stojí za to si přečíst!). Kniha je napěchovaná takovou tou milou dětskou chytrostí. Elsa má totiž na vše odpověď, která také vždy stojí za to. Spolu s nimi vnáší do příběhu i několik malých dětských pravd o životě. Celkově si mě zatím příběhy vyprávěné dětmi opravdu dostaly, svět z jejich pohledu vypadá úplně jinak než ten dospělácký, má takové krásné kouzlo. Hlavně byste byli překvapeni, jak takové vyprávění dokáže člověka obohatit. 

Dále se mi velmi líbilo, jak Backman zkombinoval humor s dojemným příběhem protkaným smutnými osudy. Kromě povídkové knihy Woodyho Allena jsem se zatím u žádné jiné tolik nepobavila. Současně mě také žádná jiná kniha tolikrát nedojala. Jen na jejím konci jsem měla slzy hned 4x na krajíčku. 

Babička pozdravuje a omlouvá se mi ležela strašně dlouho v knihovně. Kochala jsem se jejím krásným obalem, ale vždy jsem našla jiné, které jsem chtěla přečíst mnohem víc. Kdybych věděla, o jak velký knihomolský zážitek přicházím, rozhodně bych se do ní pustila mnohem dřív. Takže pokud hledáte milou knihu plnou fantazie, která by vám zahrála na city, právě teď nemůžu doporučit nic lepšího!

Autor: Fredrick Backman 
Název: Babička pozdravuje a omlouvá se
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2015
Překlad: Jitka Herčíková


1 komentář:

  1. Perfektní recenze a naprosto souhlasím - Babička je prostě skvělá. I když přiznávám, že mi chvíli trvalo, než jsem se do knihy dostala, asi jsem čekala příběh podobnější Ovemu.

    OdpovědětVymazat