středa 16. března 2016

ANEŽKA - ČESKÝ DEBUT, KTERÝ STOJÍ ZA TO

Po delší době jsem se konečně dostala k současné české literatuře. Mým výběrem byl debut loňského roku Viktorie Hanišové, kniha Anežka. Navíc knihu vydalo nakladatelství Host, což je pro mě většinou sázka na jistotu. 




Julie má vše, co by si každá žena mohla přát. Až na jednu zásadní věc, po prodělaném potratu nemůže mít děti. Ale s představou, že by po sobě nikoho nezanechala, se nechce smířit. Proto se rozhodne pro adopci romské holčičky. Pojmenuje ji Agnes a vysní si, že si z ní vychová svoji Anežku nehledě na původ. Jenže místo spokojeného života se zamotává do pavučiny lží a vy máte možnost začíst se do příběhu o ne zrovna ideálním vztahu mezi matkou a dcerou. 


Možná byste čekali, že stránky budou napěchované rasismem. Jenže to je nakonec něco, o co tu vůbec nejde. Celé je to zaměřeno na život ženy a dívky, nepochopení, špatná rozhodnutí a chyby, které v životě udělají. Její příběh po vás bude od prvních vět natahovat ruce, až vás uchopí a nepustí. Každá věta vás nabádá k další a další. Já se od ní nemohla odtrhnout až do úplného konce. 

Rozhodně to není žádná odpočinková kniha na večer po těžkém dnu. Její příběh je hutný, silný a ve mě zůstal ještě po jejím dočtení. Chvíli jsem se dokonce musela přesvědčovat, že se doopravdy nic nestalo, jen jsem se moc vžila do děje.

Anežka se pro mě rozhodně stala nejen knihou s krásnou obálkou, kterou pyšně uložím do knihovny, ale další knihou, která dokazuje, že česká literatura stojí za to.  


Autor: Viktorie Hanišová
Název: Anežka
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2015 

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host, za jeho zprostředkování knihkupectví Barvič a Novotný. 

5 komentářů:

  1. Na Anežku jsem slyšela chválu snad ze všech stran a určitě se na ni chystám. Mám ráda reálné příběhy, a Hanišová se navíc zvolením romské problematiky rozhodla tak trochu pro tanec na tenkém ledě (i když kniha jak píšeš není rasistická) a tak jsem zvědavá, jak se s tím poprala. Podle ohlasů to zatím vypadá, že na jedničku :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za pěknou recenzi a tím i za tip na knihu, už se těším, až si ji přečtu. A budu držet pěstí, ať tu máte, Terezko, takových recenzí více!!!

    OdpovědětVymazat
  3. O knize jsem už slyšela, přečetla si nějakou tu recenzi a téma mě zaujalo. Po Soukupové, Šrámkové, které dokážou prefektně vykreslit lidské nitro a rodinné vztahy, jsem zatím na žádnou takovou nenarazila. Myslím,že ji dám šanci :)

    OdpovědětVymazat
  4. Určitě to stojí za to :) já strašně doufám, že Hanišová napíše ještě nějaké další knihy!

    OdpovědětVymazat