pondělí 9. listopadu 2015

SKÁLA.

Po prvním díle série tří knih, s dějem odehrávajícím se na ostrově Lewis, jsem sáhla především proto, že se o něm mluvilo, ale nepocházel ze severu.






Detektiv Fin Macleod se vrací na svůj rodný ostrov kvůli vyšetřování další vraždy, která je velmi podobná té, kterou se již zabývá v Edinburghu. V příběhu se proplétá samotné vyšetřování s Finovými vzpomínkami na minulost. Potkává své staré přátele, především nejlepšího kamaráda Artaira a první lásku Marsail. Postupem času zjišťuje, že se ho případ týká více, než si myslel. A co je přesně to velké tajemství spojené s výpravou na skálu An Sgeir, o které nikdo nechtěl mluvit? Rozhodně stojí za to dočíst ji až do konce, zaskočí vás. 

Tato kniha mě dostala především temnou a mrazivou atmosférou ostrova Lewis, pak samozřejmě způsobem autorova vyprávění. Bylo to úplně něco jiného, než co bych od detektivního příběhu očekávala, a bylo to dobré! Kromě děje se autorovy, podle mého názoru, velmi povedly postavy. Byly také něčím úplně jiné. Jsou to snad jediné postavy v knize, které jsem si dokázala představit do úplných detailů a pamatuji si je ještě dodnes. Jako bych viděla dovnitř jich samotných a spolu s jejich tváří a postavou viděla i tu skrytou osobnost. 

Co se mi naopak tolik nelíbilo.. Na začátku jsem se musela velmi přemáhat, abych četla dál. Pořád jsem čekala na pořádně napínavý děj, akci, vyšetřování, ale přicházely jen další a další vzpomínky. Na druhou stranu, na konci jsem toho přestala litovat, zjistila jsem, že to nebylo jen tak, měly tam svůj smysl
Dále mi přišlo, že tam bylo moc zbytečných popisů. Například když jako děti šplhali po střeše domu, musela jsem přeskočit celý odstavec o jeho historii, který tam žádný velký význam neměl, prostě mi tam přišel navíc. 

Pokud byste chtěli menší porovnání názorů - knihu četl i můj táta. Jedno máme společné, oba tíhneme k severskému krimi. Říkal, že kniha vůbec nebyla špatná, ale objednání druhého dílu už odmítl. Já dvojce naopak řekla ano, chci vědět, jak bude Fin a ostatní žít dál, co se stane. Navíc jsem na druhý díl - Muž z ostrova Lewis - slyšela chválu, což je pro mě další důvod pro přečtení. 


Autor: Peter May
Název: Skála
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2015
Překlad: Linda Kaprová

1 komentář:

  1. Severská krimi se mi začíná líbit až teď a knihy Petera Maye mě po mnoha kladných recenzí docela zaujaly, takže se jim v budoucnu určitě chci podívat na zoubek. Pěkná recenze, díky :)

    OdpovědětVymazat